Zen og meningen med livet
Tim Pallis
Store sp¿rgsmŒl som: Hvorfor er vi her? Hvad er menneskets vigtigste opgave i livet? Hvad sker der, efter livet er til ende? ville gestalt terapiens grundl¾gger Fritz Perls (1893-1970) nok kalde "elefant shit". Han var en meget karismatisk terapeut pŒ Esalen Institutet i tresserne, som havde snuset til zen i Japan. Livets store sp¿rgsmŒl er ikke meningsfulde udenfor et spirituelt liv, fordi de er ubesvarlige for det rationelle intellekt.
Zen buddhismen er en spirituel ateisme, som afviser at formulere eller besvare den slags sp¿rgsmŒl. Hvis man i m¿det med zen mesteren sp¿rger pŒ den mŒde eller giver et svar, som man har hentet fra de hellige skrifter, vil man straks blive ringet ud. Det har nemlig ikke noget med zen at g¿re.
Jeg har aldrig m¿dt et sp¿rgsmŒl som "Hvorfor er vi her?" i zen. Der findes nok nogle popul¾re misforstŒelser af buddhismen, som vil henvise til l¾ren om "karma og genf¿dsel", men det kan ikke bruges i zen. Det, at vi er her og er bevidste, er nok det mest underfulde mysterium i livet. Det er simpelthen sŒ fantastisk, at det er v¾rd at fryde sig over hvert ¿jeblik i livet.
Derimod er sp¿rgsmŒlet om, hvad der er menneskets vigtigste opgave i livet mŒske det allervigtigste sp¿rgsmŒl for en buddhist. Den vigtigste opgave i livet er at kende sin egentlige natur. Det kaldes "bodhi", "opvŒgnen", "oplysning", "satori" eller erkendelse. Det er en s¾rlig erkendelse eller eksistentiel indsigt i "meningen med livet" - en opvŒgnen til en ny udelt bevidsthed, som g¿r Žn fri. Derfor er det den vigtigste opgave i livet et menneske har.
Grunden til at det er sŒ vigtigt er, at det er ensbetydende med at kende sin egen og alle tings buddhanatur. Buddhismen har ingen Gud, men den har buddhanaturen. Denne buddhanatur er vor sande identitet, og den er f¾lles for alle levende v¾sner. Men ikke nok med det, den er ogsŒ f¾lles for alle uorganiske eksistenser og for hele universet som sŒdan. MŒske kunne man kalde buddhanaturen for det evige nuv¾r's situationstotalitet.
Det bringer mig til sp¿rgsmŒlet om, hvad der sker, efter livet er til ende? Her ville den folkelige buddhisme nok ogsŒ henvise til l¾ren om "karma og genf¿dsel". Men i zen er der hverken f¿dsel eller d¿d. Man d¿r slet ikke, fordi man aldrig er blevet f¿dt. Hvordan skal det forstŒs? NŒr man har erkendt sin sande identitet, forstŒr man, at man ikke kan d¿. Vi er alle ud¿delige og vil aldrig komme til at opleve vor egen d¿d. Den ¿strigske filosof Ludwig Wittgenstein (1889-1951) har sagt:
"For livet i nuv¾ret er der ingen d¿d. D¿d er ikke en begivenhed i livet. Man erfarer ikke d¿d. Vort liv er endel¿st pŒ samme mŒde som vort synsfelt er gr¾nsel¿st. Hvis der med evighed ikke forstŒs uendelig tidslig varighed, men ikke-tidslighed, sŒ kan det siges, at en mand lever evigt, hvis han lever i nuet."
Vand i sig selv
Har ingen lyd
L¿ber det pŒ en sten
Klukker det.